Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

6 Stappen voor een goede communicatie met jouw kotbaas

  1. Communiceer niet als je boos of gefrustreerd bent. Als we reageren uit boosheid of frustratie dragen we vaak niet bij tot een constructieve oplossing maar lokken we boosheid bij de andere partij uit. Denk daarom eerst even na of laat jouw gevoelens een nachtje bezinken. Blijf rustig. Vraag een 3de neutrale partij om jouw communicatie na te lezen.
  2. Gebruik het beste communicatiekanaal. We leven in een snelle wereld. Misschien communiceer je met jouw kotbaas via Whatsapp? Maar is dat wel het beste communicatiekanaal als er onenigheid is? Misschien is een telefoontje of een face-to-face gesprek wel aangenamer om alles even uit te spreken.
  3. Streef naar een constructieve en positieve oplossing. Een oplossing die voor beide partijen als rechtvaardig en goed aanvoelt.
  4. Stel vragen. Informeer jezelf.
  5. Maak afspraken. Om van beide kanten geen loze beloften te maken, kan je best duidelijke afspraken maken. Best zo concreet mogelijk. Wie zal wat doen tegen wanneer? Over wat gaat het? Wie voert uit? Beslis over een datum of tijdstip? En eventueel spreek je af wat volgt indien de afspraken niet worden nageleefd.
  6. Neem jouw verantwoordelijkheid. Merk je iets op meldt het dan meteen op een goeie manier. Zo geraak je zelf niet gefrustreerd en lopen de zaken niet uit de hand.